Sidor

21 april 2008

Satängsöm åt alla!

Fick det braiga tipset att lägga sytips i bloggen, att jag inte kommit på det tidigare... Så nu blir det en ungefärlig kopia på inlägget ang. satängsöm från Sytråden;

Jag har funderat på det där med satängsöm och enda skillnaden jag kan komma på, nu när jag jämför med sicksack och satängsömmen som min brodermaskin gör, är trådspännigen.
Så jag testade detta på min Janome som inte har satängsöm och lade trådspänningen på mycket lågt och Tadaaa! Satängsöm!
Övertråden ska alltså gå runt rejält på undersidan och undertråden blir i princip bara en rak tråd.

På bilden är det undersidan som visas och sydde först med "satänginställningar", det smalare gröna, och sedan med vanlig sicksack för att visa skillnaden. Jag hade läge 2 på min Janome och det blev kanske något för spänt, ska nog släppas lite till.
Av någon anledning hamnar min undertråd mot ena kanten men så länge det inte blir nåt på ovansidan så tycker inte jag att det gör så mycket. Och dessutom har man i regel samma färg på båda trådarna.

Alltså;
1. Övertrådsspänningen läggs relativt lågt, man får testa sig fram, undertråden ska alltså bli nästintill rak eller lite i sicksack.
2. Stygnbredden på ca. 3-4 beroende på hur bred söm man vill ha.
3. Stygnlängden nära noll så sömmen blir tät.
Sedan är det bara följa KokaLals fenomenala applikationsguide och låta fantasin flöda för tiptopfina applikationer. ;-)

Lycka till!

4 kommentarer:

Jes sa...

Bra tips det ska jag lägga på minet :)

Gekko sa...

Tack för att du la in det i bloggen så är det lätt att hitta och länka till! Skall snart testas!!!

Anonym sa...

Vilka bra tips du kommer med. Ska komma ihåg det. Har precis hittat till din sida och du syr jättefina saker. Kan jag länka til min bligg? MVh Recoll

GOBLIgobli sa...

Recoll
Tack så mycket, absolut får du göra det. :-)