Sidor

27 mars 2008

Struliga tights



Att något så enkelt som ett par tights kan krångla så mycket! Eller raka brallor kanske man ska kalla dem.
Det började iofs bra, päronet blev lyckat bortsett från att jag lyckades sy in en knappnål med huvudet innanför applikationssömmen. *sprätta en bit, ta ut nålen* Redan här borde jag ha insett att vissa dagar ska man bara inte sy... ens tänka tanken...
Men jag ville göra klart och åter flöt det på hyfsat tills jag kom till midjeresåren.

Försök #1.
Sydde resåren till en rundel, sydde fast resåren mot avigan med overlocken, vek ner och drog en söm med tvillingnål. Klart för provning, för stora i grenen och i midjan.
Tack för det!

Försök #2.
Klippte bort hela resåren med tyg och allt då midjan ändå var för hög. Tog en något kortare resår och sydde till en rundel. Denna gången skulle jag inte sy fast resåren i tyget utan, vek ner midjan men resåren inuti och sydde med tvillingnål. Klart för provning och självklart var de nu för korta i grenen istället! Tack igen!

Försök #3.
Jaha...nu då? Sprätta upp alltihop och då klippte jag en remsa av samma tyg som päronet och uppviket är gjort av. Den skulle sys fast på insidan och där skulle resåren få plats. Visst.
Självklart klippte jag remsan typ 5mm för smal istället och det upptäcktes ju inte förrän efter den var fastsydd med overlocken. Och efter att ha sprättat overlocksömmar hela förmiddan så fick det baske mig vara nu!!
Sydde fast remsan med tvillingnålen och denna gången fick inte resåren följa med utan den trädde jag i sist. Klart för provning och naturligtvis var de lite för stora i midjan. IGEN!
Men tack då!!

Det blev inget fjärde försök då jag lägger dessa i väntan på att midjemåttet ska anpassas till byxan istället...
Kontentan av det hela var iaf att förmodligen är den ribb jag använde till byxan för tjock och hade svårt att dra ihop sig med resåren. Det blev tvärtom att ribben drog ut resåren när jag sydde fast den. Till nästa par får jag nog göra tightsen lite smalare ändå.
Meningen är väl att man ska lära sig av sina misstag. ;-)


Päronet är jag nöjd med iaf.

8 kommentarer:

Gulligan sa...

Det är tråkigt när det inte går som man tänkt sig!!! Ser superfina ut iaf. Fint päron!!!

Carolina sa...

De ser iaf jättefina ut! Vad har du använt för tyg?

Katarina Nimrodsson sa...

Hej
var ute och kollade runt lite vilka superfina kläder du syr man blir riktigt inspererad av din vakra kläder
Har just börjat blogga men jag gillar att sy och sticka

katarina

GOBLIgobli sa...

Tack så mycket!
Ja, att det ska vara så tjurigt mellan olika material.

Carolina
Om du menar päronet är det nåt som liknar fuskmocka, aningen stretchigt.
Annars är det gula en rätt tjock ribb/muddväv.

Kaja sa...

Jag hade en sådan dag igår också. Tror att tråden på coverlocken gick av 20 gånger, eller mer...

Men, päronet var fint!

//Kaja

á Yeliqa sa...

Ja, vissa dagar går verkligen inte ens att sy det allra enklaste :( På bild ser de i alla fall jättefina ut och päronet blev ju kanonbra. Jag har också en brodyrmaskin, men har inte kommit på hur man syr applikationer på den. Har du nåt tips att komma med?

GOBLIgobli sa...

á yeliqa
Åå, vad har du för maskin? Nu är jag inget snille på det här men man har en del hjälp i själva stygnsättningsprogrammet till att göra just applikationer. Har blivit mycket trial and error, nästan bästa sättet att lära sig på.
Men maila mig gärna om du har fler frågor.

Anonym sa...

Superfina gillar verkligen applikationen, är dock för lat för att lägga ner energi på sånt, men att se det på dina byxor gör att det kanske är mödan värt.