Sidor

23 april 2009

Nytt till babbelmajan och tipspromenix





Det var ett alldeles för bra tag sedan jag sydde något till Nina. Vet inte varför det tagit sån tid egentligen... Men eftersom jag nu ska göra något av alla tyghögarna som dräller och svämmar över var det bara att klippa till lite nytt.

Först rita av ett tightsmönster. Eller tights ser jag nu, de behöver tas in lite i benen ser det ut som, sådär mycket veck ska väl inte tights ha?
Sen fem bitar till en kjol som jag sydde fast med tightsen, samma modell som den här.
Och här passade jag på att kombinera hejvilt bland färgerna! :-)


Sen var det Tipspromenaden!

Ska börja med att tacka Mimmi på Vår lilla värld för att hon bla. valde ut mig som nästa tipsare. :-) Känns som det kan börja bli ont om tips snart då fler promenerare redan gjort detta...
Alltså.

Tips #1.
Pressarfoten som jag faktiskt inte vet vad den heter exakt men jag kallar den trikåfot. Denna bredbenta koväs är en suverän hjälpreda om man vill undvika bubblighet vid fållning i trikå.
Den pressar inte tyget framför foten på samma sätt som en vanlig fot kan göra och tillsammans med justerbart pressarfotstryck är den min bästa kompis vid trikåsömnad. :-)



Tips #2.

Många nåldynor! Den finns ju aldrig där man vill ha den så om man har fler så är chansen större att en finns till hands. Mina hängs upp på varsin krok när de inte används + att jag har en separat till alla synålar där en bit tråd i olika färger hänger på var och en.

Denna tipspromenad ska nu passas vidare till fyra nya sybloggare;

HugOlle, Kaja&lilla krax, Mysungar och PysselFröken.

Och här kommer instruktionerna;

Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra. Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips. När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

så fin kjol. bitarna passade bra ihop med varandra.

OttoPippi sa...

Tackar för tipsen!!

Vilken GULLUNGE!!!!!!!!! din dotter är!!

Lorkmamman sa...

Hmmmmm....undrar om inte din pressarfot är en applikationsfot? :)

Zoffix sa...

Klart du får härma mina "pilliga bollar :-D De är kanon att sy när man är som jag och knappt klarar av att slänga minsta tygbit...
Måste bara säga att jag tycker dina väskor är superfina!

GOBLIgobli sa...

Tack o tack! :-)

Lorkmamman
Ja det kanske det är. Samma sak där, utrymmet behövs för sömmen. :-)

Zoffix
Toppen! :-) Hehe, javisst är det så med alla fina tygbitar.